23 септември, 2025

Какво научихме от рали "Дряново" 2025

След близо двугодишна пауза отново имаше рали състезание в България. Рали "Дряново" откри битката за шампионските титли в Българския рали шампионат и бе неизчерпаем извор на драматични събития и емоции. Ето какво научихме от първото издание на старопланинското състезание като пълномащабно рали.

Форматът на рали "Дряново" е точният за родните ралита

Рали "Дряново" 2025 предложи компактен и изчистен формат, който се оказа изключително успешен. Всички административни процедури, опознаване и самото състезание бяха събрани в два дни и половина. В напрегнатия и диманичен свят, в който живеем, надпревари, които се разпростират в 3-4 дни и са част  само от националните шампионати са обречени. Голяма част от участващите имат собствен бизнес или работят и няма как да отделят толкова много време за участие в моторспорт събитие - факт, който би съкратил сериозно всеки стартов списък. Публиката също няма толкова много време, за да наблюдава прекалено разтеглено във времето рали и логично зрителите ще бъдат малко. В крайна сметка, голяма част от смисъла на ралитата се дължи на хората, които са край скоростните етапи.

Часовият график включваше две трасета, едно от които се караше и в двете посоки. Състезанието започна с церемониален старт в събота следобед, две скоростни отсечки в събота надвечер и четири етапа в неделя. Организаторите решиха да заложат на схема, в която всяка отсечка се кара два пъти един след друг, оставяйки минимално време между стартовите времена. Това даде възможност на публиката, без излишно движение, да гледа 100% от всички етапи - изключително постижение, което рядко виждаме по родните ралита.

Както отбелязахме по-горе, стартовите времена между първото и второто минаване бяха минимални - само един час. От гледна точка на компактност на графика, това решение е отлично, но крие своите рискове и организаторите се сблъскаха с тях. Второто преминаване на СЕ "Царева ливада" в събота надвечер беше забавено с повече от 20 минути, заради множеството инциденти, които се бяха случили в първата скоростна отсечка. Това не повлия много на самото състезание, но е добре да бъде взето предвид  за в бъдеще.

За публиката и медиите също ще бъде по-добре, ако има малко повече време между стартовите времена на двете минавания, за да може спокойно и безопасно да се смени позицията, от която да се наблюдава борбата на екипажите.

Генерално погледното обаче, това е форматът, който трябва да бъде налаган в родните състезания, които са част само от родния шампионат, за да бъдат те адекватни на времената, в които живеем и на интереса на публиката.

Ситуацията в България дава възможност и на по-слабите автомобили да се намесят в битката за подиума

За първи път от много години, автопаркът в Българския рали шампионат изглежда адекватно на международните тенденции. В състезанието стартираха 2 автомобила Rally2, 1 Rally3, 2 Rally4 и 2 Rally5. Стартовият списък бе допълнен от добре познати по-стари машини, които са се утвърдили като удачни за родните състезания през годините.

Екипажите, които караха автомобилите от топ класа се сблъскаха или с ранни технически проблеми, или допуснаха грешки при преминаването по трасетата. Това, в комбинация с много бързото и атрактивно пилотиране на Александър Томов и Недялко Сивов (Renault Clio Rally3), показа, че дори по-слаб автомобил от тези на лидерите може успешно да се конкурира за местата на подиума, та дори и за победа. Малшансът, който извади от надпреварата Томов и Сивов и им попречи да запишат първа победа в ралитата у нас, не омаловажава скоростта, която показаха и възможностите на тяхното Clio Rally3.

Пилотиращите коли от Rally4 класа екипажи, също бяха в битката за топ позициите в отделните етапи, показвайки възможностите на тези машини.

Ясно е, че лидерите в колоната, управляващи автомобили Rally2 ще стават все по-уверени в тях и ще вдигнат темпото. Но използването на 100% от потенциала на по-слабите модерни бегачки дава добри възможности за топ класирания, които да покажат на спонсори и специалисти таланта на екипажите, които се състезават с тях и да отворят пътя към топ класа.

Потенциал в родните ралита има, но трябва много работа и визия за напред

Рестартът на Българския рали шампионат в Дряново показа, че потенциал в родните ралита има. Близо двегодишната пауза в родното първенство не е успяла да убие тотално ентусиазма на екипажи, публика и организатори. Това е положителна новина и идва да покаже, че корените на ралитата у нас са достатъчно дълбоки, за да преодолеят административните глупости, които спираха спорта в последните месеци.

Редно е обаче да се отчетат и много други неща. Българският рали шампионат в момента лежи на плещите на 1-2 човека. Ако тези хора решат, че не желаят да се занимават повече, всичко ще се срине. Когато се бориш неистово да си на върха на спорта в България, редно е да мислиш малко по-отговорно и да планираш процесите с години напред, а не да се дават интервюта, че ще кандидастваме за кръгове от Европейския или Световния шампионат. Само по себе си това е супер и в някакъв момент напред ще е добре да се случи, но преди това има да се свърши много работа и да се извърви дълъг и сложен път.

Дано управляващите спорта в момента осъзнаят ситуацията, в която се намират и да решат да работят активно за нейното разрешеване. Защото краткият бриз от положителни емоции бързо ще бъде сменен от ураганът на хаоса и поредните излъгани надежди на публика и състезатели.

В средата на месец октомври предстои класическото рали "Стари столици", което ще покаже какви са тендециите и можем ли да се надяваме на възход в родните ралита.